یامعین الضعفاء |
راز کم توفیقی شب زنده داری
اگر در بیدارى، به توجّه و بندگى مشغول بودیم، توفیق بیدارى شب را نیز براى تهجّد و خواندن نافله ى شب و تلاوت قرآن پیدا مى کردیم.
به نام خدا بسیاری از اوقات ممکن است ما علاقه بسیاری به امور معنوی و به دست آوردن رضای الهی داشته باشیم، به خاطر توفیق نداشتن یا کم توفیقی در بهره مندی از فضائل و اعمال صالح حسرت بخوریم؛ اما غافل از این که نسبت به اوقات توفیق و کارهیی که می توانسته ایم انجام دهیم، کوتاهی کرده ایم. نمونه روشن آن نماز شب است که واقعا نسبت به برکات عظیم آن شکی نداریم، دلمان هم می خواهد که نسبت به آن بسیار بهره مند باشیم، اما راز کم توفیقی نسبت به نماز شب عارفانه چیست؟ بندگى روز، راه توفیق بیدارى شبمرحوم «آیت الله بهجت» می فرماید: «ما براى اوقات خواب خود افسوس مى خوریم که چرا براى نماز شب بیدار نمى شویم. در صورتى که اوقات بیدارى را به غفلت مى گذرانیم! زیرا اگر در بیدارى، به توجّه و بندگى مشغول بودیم، توفیق بیدارى شب را نیز براى تهجّد و خواندن نافله ى شب و تلاوت قرآن پیدا مى کردیم.» (1) هوی و هوس، مانع نماز شبشخص محترمی از «آیت الله بهاء الدینی» پرسید: «نمی دانم چرا شب بیدار می شوم اما در رختخواب و بستر بیدارم و نمی توانم بلند شوم برای تهجد و نماز شب؟» آقا همانطور که سرش پایین بود و به زمین نگاه می کرد با ناراحتی فرمود: «هواها و هوسها غل و زنجیرمان کرده است.» آن فرد محترم از این گفته گریست. (2) چارهاى جز کاستن از لذتهاى مادى و جسمانى نیستاستاد شهید «آیت الله مطهری»، درک لذتهای معنوی همچون نماز شب عارفانه را منوط به این می داند که از لذّات مادی بکاهیم: «اگر ما خودمان را غرق در لذات مادى دنیا کنیم، مثلا سرشب بنشینیم دور هم و شروع کنیم به گفتن و خندیدن و فرضاً غیبت هم نکنیم که حرام است، صرفاً شوخیهاى مباح بکنیم، و بعد سفره را پهن کنیم و آنقدر بخوریم که به قول طلبهها حتّى اذا بَلَغَ الْعِمامَةَ به عمامه برسد، نفس کشیدن برایمان دشوار شود، فکر و مزاج خودمان را خسته کنیم و بعد مثل یک مرده بیفتیم در رختخواب، آیا در این صورت توفیق پیدا مىکنیم که سحر از دو ساعت مانده به طلوع صبح بلند شویم و بعد، از عمق روح خودمان یارب یارب بگوییم؟ اساساً بیدار نمىشویم و اگر هم بیدار شویم درست مثل مستى که چند جام شراب خورده است تلوتلو مىخوریم. پس اگر انسان بخواهد لذتهاى معنوى و الهى را در این دنیا درک کند، چارهاى ندارد جز اینکه از لذتهاى مادى و جسمانى کسر کند....
[شخصی که] سر سفره شام بنشیند و در حالى که ظهر غذاهاى سنگین، انواع گوشتها، روغنهاى حیوانى و نباتى، انواع شیرینیها و انواع محرّک اشتهاها خورده است، تازه مقدارى سوپ بخورد تا اشتهایش تحریک بشود. این روح خود به خود مىمیرد. این آدم نمىتواند در نیمههاى شب بلند شود و اگر هم بلند شود نمىتواند از عبادت لذت ببرد. لهذا کسانى که چنین توفیقاتى داشتهاند- و ما چنین اشخاصى را دیدهایم- به لذتهاى مادىاى که ما دل بستهایم هیچ اعتنا ندارند.» (3)
یادی از پدر بزرگوار استاداستاد مطهری برای نمونه پدر گرامی اش را یاد می کند؛ البته این مطلب را در زمانی فرموده که پدرش از دنیا نرفته بود: «چه مانعى دارد که من ذکر خیرى از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتى که یادم مىآید (حداقل از چهل سال پیش) من مىدیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمىگذاشت و نمىگذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخیر بیفتد. شام را سر شب مىخورَد و سه ساعت از شب گذشته مىخوابد و حداقل دو ساعت- و در شبهاى جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بیدار مىشود و حداقل قرآنى که تلاوت مىکند یک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشى نماز شب مىخواند! حالا تقریباً صد سال از عمرش مىگذرد و هیچ وقت من نمىبینم که یک خواب ناآرام داشته باشد. و همان لذت معنوى است که اینچنین نگهش داشته. یک شب نیست که پدر و مادرش را دعا نکند. یک نامادرى داشته که به او خیلى ارادتمند است و مىگوید که او خیلى به من محبت کرده است؛ شبى نیست که او را دعا نکند. یک شب نیست که تمام خویشاوندان و ذى حقّان و بستگان دور و نزدیکش را یاد نکند. اینها دل را زنده مىکند. آدمى که بخواهد از چنین لذتى بهرهمند شود، ناچار از لذتهاى مادى تخفیف مىدهد تا به آن لذت عمیقتر الهى معنوى برسد.» (4) برخی از اهل آخر الزمانبرای حسن ختام این نوشتار، بخشی از روایت پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله است که آن حضرت ضمن مواعظ مفصلی خطاب به عبد الله بن مسعود، درباره برخی مردمان آخر الزمان فرمودند: «ای پسر مسعود! پس از من مردمى مىآیند که غذاهاى لذیذ و رنگارنگ مىخورند و بر مرکبهاى راهوار مىنشیند... بر مرکب هوسها سوارند، نماز جماعت را رها مىسازند، از نماز شب و نمازهاى شبانه در خوابند، شبها در پى افراط در لذت و دنیا می دَوَند. خداوند تعالی می فرماید: فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا (5)؛ پس از خود نسلى به جاى نهادند که نماز را ضایع ساختند و از شهوات پیروى کردند و به زودى گمراهى و عذاب را دیدار کنند. پسر مسعود! مَثل اینها چون «خر زهره» است که رنگش زیبا ولى مزهاش تلخ است؛ سخنانشان زیباست، و اعمالشان بیمارى شفاء ناپذیر مىباشد.» (6)
پی نوشت ها: (1) پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بهجت (2) پایگاه صالحین (3) مجموعهآثاراستادشهیدمطهرى، ج25، ص485 و 486، درک لذتهاى معنوى (4) مجموعهآثاراستادشهیدمطهرى، ج25، ص486، درک لذتهاى معنوى (5) سوره مریم، آیه 60 (6) مکارم الأخلاق- ترجمه میر باقرى، ج2، موعظه رسول اکرم (ص) به ابن مسعود، ص412؛ الوافی / ج26 / 207 ؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج6، ص451 [ یکشنبه 90/10/25 ] [ 12:41 عصر ] [ فولادپور ]
|
||